صفحات

تنها جنگل انار وحشی جهان در جنوب شرق خزر نابود می شود




 بزرگنمایی
سبزپرس- گروه محیط طبیعی- انتشار خبر ساخت جاده در تالاب بین المللی میانکاله، موجی از نگرانی را در بین متخصصان علوم زیستی نسبت به نابودی قریب الوقوع این زیستگاه منحصر به فرد گیاهی و جانوری در استان مازندران دامن زده است.
    مهندس بهرام زهزاد، گیاه شناس و عضو هیئت علمی  دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با سبزپرس در این باره گفت: اینکه شنیده می شود قرار است به زودی تالاب بین المللی و پناهگاه حیات وحش میانکاله با ساخت یک جاده به دو نیم شود واقعا نگران کننده است.
     وی گفت: مسئولان استان مازندران بعد از اینکه تاریخ زنده 70 ساله گیاهی را در باغ گیاه شناسی نوشهر به بهانه ساخت جاده ویران کردند حالا درصدد هستند تا تنها جامعه جنگلی انار وحشی جهان را در پناهگاه حیات وحش میانکاله از بین ببرند تاجاده ای ساخته شود.
    به گفته وی این جاده نه تنها تالاب را از بین می برد بلکه با عبور از شبه جزیره میانکاله بخش هایی از جنگل های باقیمانده انار وحشی را هم نابود می کند تا نهایتا این جاده ، بهشهر را مستقیما به دریا  وصل کند.
    زهزاد افزود: مسئولان استان مازندران به جای اینکه طبیعت بکر و منحصر به فرد استانشان را با بهره برداری های پایدار حفظ کنند انگار تصمیم دارند هر چه جاده است در بهترین رویشگاهها و زیستگاههای حیات وحش ایجاد کنند. یک روز آزاد راه تهران شمال، روز دیگر جاده نور- بلده آن هم با عبور از پارک ملی لار، و حالا بعد از جاده نوشهر و تخریب باغ گیاه شناسی، نوبت میانکاله رسیده که قربانی جاده سازی شود.
   وی افزود: جنگل های انار وحشی میانکاله که در سراسر شبه جزیره میانکاله پراکندگی دارند زمانی در سراسر سواحل جنوبی خزر وجود داشتند اما اکنون در تمام خط ساحلی خزر از بین رفته اند و تنها در پناهگاه حیات وحش میانکاله بخشهایی از این جنگل باقی مانده است که به اعتقاد من تنها جنگل شناخته شده انار وحشی درجهان است که از نظر مطالعات گیاه شناسی و ژنتیکی بسیار حائز اهمیت است.
   ساخت جاده از داخل تالاب بین المللی و پناهگاه حیات وحش میانکاله چند سالی است که از سوی برخی مسئولان محلی از جمله شهرداری، شورای شهر و فرمانداری بهشهر و نیز نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی پیگیری می شود و شنیده می شود با برخی اعمال فشارها مجریان جاده سازی قصد دارند هفته آینده در جریان سفر دولت به مازندران، مصوبه ای هم برای این منظور از دولت دریافت کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر