صفحات

زمزمه‌های به تعویق افتادن دوباره هدفمند کردن یارانه‌ها

چکیده : دولت باید از آغاز سال 1389 طرح هدفمندی یارانه‌ها را اجرا می‌کرد، اما تا پایان ماه هشتم سال، اجرای این طرح به تاخیر افتاده و برخی کارشناسان معتقدند که در نهایت دولت احمدی نژاد در سال جاری زیر بار اجرای این طرح پرسروصدا نخواهد رفت و تا شب عید سال 90 به بهانه‌های مختلف این تعهد را به تاخیر خواهد انداخت. مصاحبه‌های دو نماینده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز نشان می‌دهد که احتمالا برنامه‌های اعلام‌نشده‌ای برای تاخیر دوباره و بلکه چندباره در اجرای این قانون در دستور کار دولت قرار گرفته است. این در حالی است که طبق گزارش رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی در جلسه غیرعلنی مجلس، دولت به بهانه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، به کسب درآمدهای غیرقانونی پرداخته است.



کلمه – گروه اقتصادی: هرچند بر اساس قانون مصوب مجلس، دولت باید از آغاز سال ۱۳۸۹ طرح هدفمندی یارانه‌ها را اجرا می‌کرد، اما اجرای این قانون با وجود وعده‌های پیاپی دولت، تاکنون چند بار به تاخیر افتاده و اکنون زمزمه‌های به تعویق افتادن دوباره هدفمند شدن یارانه‌ها و آزادسازی قیمت‌ها به گوش می‌رسد.
به گزارش خبرنگار کلمه، برخی کارشناسان معتقدند که در نهایت دولت احمدی نژاد در سال جاری زیر بار اجرای این طرح پرسروصدا نخواهد رفت و تا شب عید سال ۹۰ به بهانه‌های مختلف این تعهد را به تاخیر خواهد انداخت، اما برخی دیگر معتقدند که دولت چاره‌ای جز اجرای قانون مصوب ندارد. به عقیده این گروه، اگرچه دولت پروژه پرداخت یارانه‌های نقدی را بیش از یک ماه کش داد، اما با عبور از این مرحله، توجیهی برای به تعویق انداختن هدفمند کردن یارانه‌ها نخواهد داشت.
قانون تصریح می‌کند که این طرح باید از آغاز سال ۸۹ اجرایی می‌شد. اما با آنکه مجلس بودجه اجرای این طرح را به اندازه یک سال در قانون بودجه امسال تصویب کرده و در اختیار دولت قرار داده بود، در نیمه اول سال، دولت از اجرای قانون شانه خالی کرد و باعث شد برخی نمایندگان بگویند دولت می‌خواهد با اجرای طرح از نیمه دوم سال، عملا بودجه یک ساله را در شش ماه خرج کند تا کاستی‌ها و نقاط ضعف این طرح را در مرحله اجرا، بپوشاند.

با این حال از اول مهرماه هم وضعیت تغییری نکرد و غیر از مصاحبه‌ها و خبرپراکنی‌های شعاری جبهه رسانه‌ای دولت، هیچ اتفاق جدیدی در عرصه هدفمند شدن یارانه‌ها نیفتاد. از نیمه مهرماه هم حملات گسترده رسانه‌ای و تبلیغاتی به دشمن دست‌سازی به نام فتنه اقتصادی آغاز شد تا فضای روانی برای افزایش قیمت‌ها ایجاد شود، اما باز هم این اتفاق نیفتاد، به طوری که در نیمه دوم مهرماه، نمایندگان مجلس از قطعی شدن موعد اجرای طرح هدفمندی در آبان‌ماه خبر دادند.
آبان ماه اما به پرداخت ذره ذره مبالغ اسمی یارانه‌ها گذشت؛ یارانه‌هایی که نه تنها قابل برداشت نیستند، بلکه منشأ و محل تأمین آنها هم مشخص نیست و به عقیده مجلسیان، پرداخت آنها قبل از افزایش قیمت‌ها، خلاف قانون است.
اما دولت همین نمایش عددی و پرداخت‌های از قبل بلوکه شده را نیز یک ماه طول داد، به طوری که هم اکنون در آستانه پایان ماه آبان قرار داریم و هنوز تغییر قیمت‌ها و حذف یارانه‌ها در دستور قرار نگرفته است. بگذریم از اینکه هنوز تغییر رسمی در قیمت‌ها صورت نگرفته، گزارش‌های متعددی از شوک به بازار و افزایش غیررسمی اما واقعی قیمت‌ها در حوزه‌های مختلف منتشر می‌شود.
در چنین شرایطی، و در حالی که دولت از پاسخگویی و اطلاع رسانی شفاف در خصوص زمان هدفمند شدن یارانه‌ها خودداری می‌کند، مصاحبه‌های دو نماینده عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نشان می‌دهد که احتمالا برنامه‌های اعلام‌نشده‌ای برای تاخیر دوباره و بلکه چندباره در اجرای این قانون در دستور کار دولت قرار گرفته است.
یکی از این دو مورد، مصاحبه عبدالرضا ترابی، نماینده گرمسار، با هفته نامه کویر است که در خبرگزاری خانه ملت منعکس شده است. این عضو کمیسیون اقتصادی در مصاحبه خود تاکید می‌کند که هدفمندی یارانه‌ها عملاً آغاز نشده است، و پیش‌بینی می‌کند که اجرایی شدن قانون مذکور و آزادسازی قیمت‌ها، به اواخر آذرماه – یعنی یک ماه دیگر – موکول شود.
مورد بعدی، مصاحبه کاظم دلخوش نماینده صومعه سرا با باشگاه خبرنگاران جوان است که او نیز زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها را یک ماه دیگر و شروع فصل زمستان اعلام می‌کند.
این زمزمه‌های تاخیر به خصوص از آن جهت حائز اهمیت است که دولت و مجلس به تازگی جلسه‌ای بدون حضور خبرنگاران داشته‌اند که در آن بحثهای زیادی درباره طرح هدفمندی صورت گرفته است.
همچنین مجلس نیز جلسه‌ای غیرعلنی داشته که جزئیات آن به رسانه‌ها درز کرده و مشخص شده که در جلسه مذکور، مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح تحول اقتصادی، به دیدار خود و چند عضو دیگر این کمیسیون با وزیر اقتصاد، معاون پارلمانی احمدی نژاد و رئیس کارگروه طرح تحول اقتصادی اشاره و تصریح کرده است که: دولت در قبال سوالات نمایندگان سکوت کرده و در پی اجرای مرحله به مرحله و اطلاع رسانی قطره چکانی است تا به قول خودش مانع از برخی سوء استفاده ها شود.
مصباحی مقدم در این جلسه از کسب درآمد غیرقانونی از سوی دولت به بهانه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پرده برداشته و به نمایندگان گزارش داده شده است: ارائه یارانه ۸۱هزار تومانی به هر خانوار برای دوماه، گویای کسب درآمد ۸۰ هزارمیلیارد تومانی دولت در سال اول اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‎هاست. این در حالی است که بر اساس مصوبه مجلس، دولت باید در سال اول حداکثر ۲۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. از این رو کسب درآمد بیشتر بر خلاف قانون مصوب مجلس به شمار می‌رود.
وی همچنین گفته است: کسب چنین درآمدی در ازای افزایش قیمت حامل‎های انرژی است. این در حالی است که دولت تا کنون، نرخ حامل‎های انرژی پس از اجرای این قانون را اعلام نکرده است و این دومین تخلف دولت است.
خبرنگار کلمه گزارش می‌دهد که بدین ترتیب حتی اگر طرح هدفمند شدن یارانه‌ها در ابتدای فصل زمستان هم اجرا شود، معنایی جز این ندارد که دولت بودجه یک ساله این طرح را برای سه ماه خرج خواهد کرد و با افزایش چهار برابری منابع و نیز کسب درآمدهای غیرقانونی، آنطور که در گزارش به مجلس اشاره شده، سعی می‌کند ناکارآمدی‌ها و مشکلات طرح را بپوشاند.
اما واضح است همه این زمان خریدن ها و تعویق‌ها و تاخیرها برای امسال و این چند ماه ممکن است، و از این رو این سؤال مطرح می‌شود که آیا دولت، فارغ از رویه کلی و سابقه‌دار نزدیک‌بینی و برنامه‌ریزی‌های بدون آینده‌نگری خود، در زمینه طرح هدفمندی و پرداخت یارانه‌های نقدی و مهار قیمت‌ها و دیگر ابعاد این طرح تکان‌دهنده اقتصادی، برای سال بعد و سالهای بعد هم فکری کرده است؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر