صفحات

پیشنهاد انجام نظرسنجی محرمانه به ضرغامی در مورد ضریب نفوذ صداوسیما

فرارو- یک استاد دانشگاه معتقد است اقبال قشر تحصیلکرده به برنامه‌های صداوسیما به شدت کاهش یافته است. وی برای اثبات ادعای خود به عزت‌الله ضرغامی پیشنهاد انجام یک نظرسنجی در دانشگاه تهران را می‌دهد. وی دلیل عدم اقبال تحصیلکردگان به رادیو و تلویزیون را برنامه‌های سیاسی و خبری-تحلیلی این سازمان می‌داند.

صادق زیبا کلام در گفت‌وگو با «فرارو»  در پاسخ به این پرسش که آیا صدا و سیما تحت تاثیر برنامه‌های شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان قرار گرفته است، گفت: «حقیقتا نمی‌دانم. مطمئن نیستم که صدا و سیما از رسانه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان تاثیر گرفته باشد. شاید صداوسیما به این فکر کرده باشد که چه کار کند تا بتواند مانند رسانه‌های ماهواره‌ای در میان نخبگان و تحصیل‌کرده‌های ایران مخاطب داشته باشد.»

وی افزود: «ممکن است که صدا و سیما در تولید سریال و برنامه های سرگرمی تغیر رویه داده باشد تا بتواند مخاطبش را بیشتر کند. مثلا به این مسئله توجه کرده باشد که فارسی1 چه کار کرده است که این گونه توانسته موفق باشد. ما هم همین کار را بکنیم و در جهت سریال ها و موضوعات آن‌ها حرکت کنیم البته با رعایت شئونات اسلامی و...»

این استاد دانشگاه با بیان این که ممکن است چنین نگاهی در صدا و سیما نسبت به برنامه‌های سرگرم‌کننده به وجود آمده باشد تا به قول بازاری‌ها بتواند مشتری‌های آن‌ها را برباید، تصریح کرد: «اما تا آن‌جایی که مربوط به قشر تحصیل‌کرده جامعه می‌شود من معتقدم که نه تلویزیون و نه رادیو به هیچ وجه نتوانسته است یک رقابت حداقلی با رسانه‌های خارجی داشته باشد.»

وی عنوان کرد: «دلیل این امر این است که در سریال‌های تلویزیونی مسئله سیاسی نیست بنابراین دست و بال تلویزیون و رادیو باز است و اگر مقداری شوق و ذوق، عرضه و توانایی و خلاقیت به خرج دهند می‌توانند برنامه‌هایی تهیه کنند که لااقل برای تیپی که فارسی1 می بیند جذابیتی داشته باشد.»

زیباکلام با انتقاد شدید از برنامه های سیاسی صدا و سیما گفت: «اما در برنامه های سیاسی- خبری و تحلیلی دست وبال صدا و سیما کاملا بسته است چون وارد حوزه سیاسی و خط قرمزها می شود و صدا و سیما از هر طرف که بخواهد حرکت کند به در بسته می خورد. در این مسائل صدا و سیما قدرت مانور ندارد و مجبور است اخبار را به شکلی منتقل نماید که مورد پذیرش دولت و مسئولین باشد.»

وی تصریح کرد: «بنابراین من مقداری تفکیک قائل می شوم و می‌گویم صدا و سیما در تهیه سریال و برنامه‌های سرگرمی تا حدودی قدرت مانور دارد و شاید بتوان گفت فارسی1 موفق شده است صدا و سیما را به تحرک وادارد. اما در مورد مسائل سیاسی اصلا و ابدا ما شاهد تحول در برنامه های رادیو تلویزیون نیستیم. شما کدام برنامه را می توانید نام ببرید که مورد توجه قشر دیپلم به بالای این مملکت است.»

این استاد دانشگاه در پاسخ به این پرسش که چرا برنامه‌های سیاسی صدا و سیما مناسب نیست؟ آیا مسئولین این سازمان ضعف دارند یا خط قرمزها تنگ تر شده است؟، گفت: «مسئولان صدا و سیما سال ها است که همان‌ها هستند. من تصور می کنم که بعد از حوادث انتخابات فضای سیاسی کشور به میزان زیادی تنگ تر شده است و حساسیت ها رشد فزاینده‌ای داشته است بنابراین صدا و سیما مجبور است که پس از انتخابات 88 بیشتر دست به عصا باشد.»

این تحلیل گر مسائل سیاسی توضیح داد: «قبلا هر از گاهی دولت آقای احمدی نژاد و مسئولین دولتی ایراداتی به صدا و سیما می گرفتند، اما آنقدر مسئولین صدا و سیما هشیار و خبردار شدند که بعد از 22 خرداد حتی یک مورد وجود نداشته است که اعضای دولت از رادیو و تلوزیون آقای ضرغامی گله مند باشند. یعنی آن‌چنان آقای ضرغامی کت بسته و مطیع عمل کرده است که جای هیچ گونه گله‌گزاری باقی نمانده است. بنابراین من معتقدم که صدا و سیما از لحاظ سیاسی خیلی بسته‌تر و تنگ تر از انتخابات 22 خرداد شده است.»

زیبا کلام درباره ادعای رییس سازمان صدا و سیما درباره مخاطبان بسیار بالای برنامه های این سازمان مخصوصا در میان تحصیلکرده ها گفت: «کاری ندارد. ما می توانیم یک تعدادی دانشجو را با نظارت نمایندگان آقای ضرغامی انتخاب کنیم و یکسری پرسشنامه میان دانشجویان از بسیجی تا انجمن اسلامی و بی خط و با خطش پخش کنیم و از آن‌ها بخواهیم که چه میزان به برنامه های سیاسی، اخبار و تحلیل‌های صداو سیما توجه دارید و خود را مقید به آنها می‌دانید وچه میزان این برنامه‌ها را باور می‌کنید.»

وی اضافه کرد: «این هیچ کاری ندارد، نتایج این نظر سنجی را هم می توان به صورت محرمانه در اختیار آقای ضرغامی قرار داد تا ایشان ببینند چند درصد از دانشجویان به اخبار سیاسی و تحلیل های آن‌ها توجه می کنند و مهمتر از همه آن‌ها را باور می کنند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر