صفحات

هشدار افغانستان به ایران در مورد ادامه توقف تانکرهای سوخت

هشدار افغانستان به ایران در مورد ادامه توقف تانکرهای سوخت


صدها تانکر سوخت تاجران افغان در مرزهای شرقی ایران متوقف شده است.
دولت افغانستان گفته است اگر ایران به تانکرهای سوخت متوقف‌شده در مرزهای ایران، اجازه حرکت ندهد، مرزهای غربی خود را خواهد بست.
مقام‌های وزارت تجارت/بازرگانی افغانستان گفته‌اند که براساس وعده‌های مقام‌های ایران، امروز، شنبه (۲ دلو/بهمن) باید به این تانکرها اجازه حرکت داده می‌شد، اما تاکنون، این تانکرها همچنان در مرزهای ایران متوقف مانده‌اند.
فداحسین مالکی، سفیر ایران در کابل، روز سه‌شنبه گذشته در دیداری که با حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان داشت، وعده داد که تا چند روز دیگر تمام تانکرهای سوخت تاجران افغان اجازه عبور خواهند یافت.
اما خلیق‌الله، رئیس اداره گمرک هرات در غرب افغانستان به بی‌بی‌سی گفت که هنوز هیچ نشانه‌ای از عملی شدن این وعده به چشم نمی‌خورد.
رئیس گمرک هرات گفت: "امروز که روز شنبه، دوم دلو است، چهارده تانکر وارد خاک افغانستان شده است. در حالی که در گذشته روزی صد تا صد و پنجاه تانکر مواد نفتی می‌آمد و هنوز حرکت تانکرها به آن شکل آغاز نشده است."
فریدالله شیرزی، رئیس اداره مواد نفتی و گاز مایع وزارت تجارت افغانستان هم در گفت‌وگویی با بی‌بی‌سی هشدار داد که اگر ایران همچنان بر موضع خود پافشاری کند و به تاجران افغان اجازه انتقال تانکرهای سوخت را ندهد، حکومت افغانستان در زمینه ترانزیت سوخت از مرزهای ایران تجدیدنظر خواهد کرد.

بستن مرزها؟

رئیس اداره مواد نفتی و گاز مایع وزارت تجارت افغانستان گفت: "وزارت تجارت در آینده حرف دیگری خواهد داشت و (تلاش می‌کند که) این بندر (اسلام‌قلعه در مرز ایران) برای همیشه از طرف افغانستان مسدود شود."
به گفته آقای شیرزی، مسدود شدن مرزهای مشترک ایران و افغانستان برای مردم افغانستان مشکلی به وجود نخواهد آورد. او افزود که دولت افغانستان تلاش می‌کند که مواد نفتی مورد نیاز خود را از کشورهای آسیای میانه و روسیه وارد کند.
عمر زاخیلوال، وزیر مالیه/دارایی افغانستان گفته است که خسارات ناشی از توقف این تانکرها در مرزهای ایران و پاکستان ماهانه به ده‌ها میلیون دلار می‌رسد.
اما اطاق تجارت و صنایع افغانستان گفته است که به‌سادگی از کنار این مسأله نخواهد گذشت.
احمد توفیق دلاوری، رئیس بخش سیاستگذاری اطاق تجارت و صنایع افغانستان گفت که این اتاق تلاش می‌کند که همزمان با تلاش برای آزاد شدن این تانکرها، قضیه خسارتی که به گفته او، روزانه تاجران افغان از این بابت متحمل می‌شوند را هم با جدیت، با مقامات ایران مطرح کند.

سفر هیأت اقتصادی به ایران

در همین حال، قرار است یک هیأت بلندپایه اقتصادی افغانستان، با حضور عمر زاخیلوال، وزیر مالیه/دارایی، عبدالهادی ارغنده‌وال، وزیر اقتصاد و نیز معاون وزارت تجارت این کشور، هفته آینده به ایران سفر کند.
عبدالهادی ارغنده‌وال، وزیر اقتصاد افغانستان، گفته است که هدف اصلی این سفر، حل مشکل ترانزیت سوخت از قلمرو ایران به افغانستان و یافتن راه‌حل درازمدت برای آن است.
آقای ارغنده‌وال گفت: "تا حال مشخص نشده است که این هیأت چه وقت و چگونه به ایران برود. ما منتظر هستیم که سفیر ایران در این رابطه به ما معلومات مقدماتی بدهد. در عین حال لازم است که ما قبل از انجام این سفر، تا حدی در مورد نتایج آن مطمئن شویم، در غیر آن، این سفر انجام نخواهد شد."
توقف نزدیک به دو هزار تانکر سوخت در مرزهای ایران، به‌شدت بر روابط دو کشور همسایه سایه افکنده است. اتاق تجارت و صنایع افغانستان، هفته گذشته اعلام کرد که تاجران افغان تمامی واردات و صادرات کالاهای تجارتی را با ایران متوقف می‌کنند.
هر چند دولت افغانستان اعلام کرده است که تصمیم اتاق تجارت این کشور، بر سیاست‌های رسمی دولت افغانستان تاثیری ندارد.
مقام‌های دولت ایران ابراز نگرانی کرده‌اند که مواد نفتی که به وسیله این تانکرها به افغانستان منتقل می‌شود، ممکن است در اختیار نیروهای خارجی مستقر در این کشور قرار گیرد.
در مقابل، دولت افغانستان تاکید دارد که مقصد این مواد، بازارهای افغانستان است و نیروهای نظامی خارجی مواد سوختی مورد نیاز خود را از راه‌های دیگری تامین می‌کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر