صفحات

وزیر اقتصاد: حساب ذخیره ارزی خالی است!

کلمه – گروه اقتصادی: وزیر اقتصاد دولت احمدی نژاد در پاسخ به سؤال مطهری نماینده تهران درباره علت عدم اجرای قانون درباره تسهیلات مترو، اعلام کرد که حساب ذخیره ارزی کشور خالی شده و وجهی در آن وجود ندارد تا به مترو پرداخت شود.
http://leftdialog.files.wordpress.com/2010/02/hoseyni.jpg
 
 
این در حالی است که مطهری پیگیری سؤال خود و تخلف دولت از قانون را به سؤال از احمدی نژاد موکول کرد.
علی مطهری: دولت اراده‌ای برای اجرای قانون ندارد
نماینده تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی، اراده دولت برای اجرای تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها را ضعیف عنوان کرد و افزود: اگر این قانون تاکنون اجرا شده بود ما تا این حد با آلودگی هوا مواجه نبودیم و قشر ضعیف جامعه نیز دچار مشقت نمی شدند؛ اما موانعی در کار است که از اجرای این قانون جلوگیری می کند.
به گزارش خانه ملت، علی مطهری در جلسه علنی امروز در تشریح دلایل سوال خود از شمس الدین حسنی وزیر اقتصاد و دارایی تاکید کرد: این قانون مربوط به کل کشور است و منحصر به تهران نیست.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه دولت موظف بود تا سال ۸۹ یک میلیارد دلار را پرداخت کند، افزود: دولت در رابطه با سیاست های بخش حمل و نقل عمومی مصوب سال ۸۶ موظف بود به گونه ای تصمیم گیری کند که دسترسی برای همگان وجود داشته باشد.
وی ادامه داد: به دلیل عدم اجرای دقیق این قوانین از سوی دولت، ناچار به طرح استفاده از حساب ذخیره ارزی شدیم و آن را تصویب کردیم.
مطهری با بیان اینکه نحوه برخورد دولت با این قانون حاکی از عدم اراده دولت در این رابطه است، گفت: شواهد نشان می دهد که اراده ای برای اجرای قانون تسهیلات مترو از سوی دولت وجود ندارد.
عضو فراکسیون اصولگرایان تاکید کرد: دولت می توانست در سال ۸۸ و پس از تصویب این قانون یا حتی پیش از تصویب قانون بودجه اصلاحیه این قانون رامطرح کند و یا در زمان تصویب برنامه پنجم توسعه متمم بودجه را اضافه کند.
نماینده مرد تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس به موجودی حساب ذخیره ارزی اشاره کرد و افزود: اگر مساله موجودی حساب ذخیره ارزی مطرح باشد طبق آمار رسمی در پایان سال ۸۷ موجودی نقدی این صندوق حداقل ۵/۲ میلیارد دلار بود.
به گفته مطهری در صورتی که اراده ای برای اجرای قانون تسهیلات مترو وجود داشت، دولت می توانست آن مبلغ را به صورت تدریجی واریز کند،
وی ادامه داد: درآمدهای مازاد نفتی نیز باید به صندوق حساب ذخیره ارزی واریز می شد اما این کار صورت نگرفت و در گزارش دیوان محاسبات نیز ذکر شده است.
مطهری به تاثیر اجرای قانون تسهیلات مترو بر قانون هدفمندی یارانه ها اشاره کرد و گفت: اجرای قانون هدفمندی یارانه ها نیاز مردم را به استفاده بیشتر از حمل و نقل عمومی را افزایش داده است.
وی در ادامه سخنانش تاکید کرد: آلودگی اخیر هوای تهران و بسیاری از کلانشهرها که حدود یک ماه در حالت هشدار و اضطرار بود، به دلیل عدم توسعه حمل و نقل عمومی بود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس خطاب به وزیر اقتصاد گفت: قانون وظیفه اجرای قانون تسهیلات مترو را در اختیار و برعهده وزارت اقتصادی و دارایی گذاشته و این موضوع متوجه وزیر اقتصاد است اما عواملی خارج از اراده ایشان وجود دارد که از اجرای این قانون جلوگیری می کند.
مطهری افزود: اما راه عمل بسته نبود چرا که هیچ مصلحتی بالاتر و بهتر از اجری قانون نیست.
وی با تاکید بر اینکه راه اقدام واکنش برای دفاع از حقوق مردم باز بوده است، گفت: اگر وزیر اقتصاد از همکاری کمتری از سوی مقامات بالاتر برخوردار بوده است اما باید واکنش نسبت به حقوق مردم نشان می داد.
مطهری با بیان اینکه متاسفانه قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها به هیچ وجه اجرا نشده است گفت: دولت برای نشان دادن حسن نیت خود و اینکه ارده خود برای اجرای این قانون را نشان دهد چرا حتی هزار دلار از این مبلغ را به شهرداری ها پرداخت نکرده است؟
مطهری افزد: موانعی در کار است که تاکنون این قانون اجرا نشده است و من پیشنهاد می کنم که دولت مقداری از مبلغ این مصوبه را در آینده ای نزدیک پرداخت کند.
وی همچنین طرح سوال خود را به سوال از رئیس جمهور موکول کرد.
وزیر اقتصاد: حساب ذخیره ارزی خالی است
حسینی با حضور در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال نماینده تهران، ری، شمیرانات تاکید کرد: نبود وجه در حساب ذخیره ارزی پرداخت تسهیلات ارزی به متروی تهران و کلانشهرها را به تاخیر انداخته است.
به گزارش خانه ملت از صحن علنی مجلس در صبح روز چهارشنبه، شمس الدین حسینی در پاسخ به سوال علی مطهری مبنی بر این که چرا قانون تسهیلات ارزی برای متروی تهران و کلانشهرها تاکنون اجرا نشده است، ادعا کرد: این قانون اردیبهشت امال اجرا و جریان پرداخت این تسهیلات آغاز شده است.
وزیر اقتصاد ادامه داد: مراحل قانونی پرداخت تسهیلات ۲ میلیارد تومانی به خطوط ریل درون شهری از ابتدای سال جاری آغاز شد و تک تک مراحل از جمله ابلاغ به بانک مرکزی، انتخاب بانک عامل، هیات امنا و … صورت گرفته اما در نهایت در حساب ذخیره ارزی لحاظ نشد.
وی با اشاره به اینکه از ابتدای سال جاری با ابلاغ سیاست های کلی از سوی رهبری و مصوب مجلس ۲۰ درصد از درآمد فروش و صادرات نفت و میعانات گازی به صندوق توسعه ملی واریز شده است ادامه داد: در حال حاضر صندوق توسعه ملی بیش از ۱۰ میلیارد تومان بودجه دارد اما امکان برداشت از صندوق وجود ندارد.
حسینی با تاکید بر این که نبود وجه در حساب ذخیره ارزی باعث شده است اعتبارات دیگر پروژه ها نیز تامین نشود، توضیح داد: در بودجه سال جاری تکلیف شده است ۲ درصد به مناطق نفت خیز محروم پرداخت شود اما حساب ذخیره ارزی توان این پرداخت ها را ندارد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر