صفحات

12 كيلو گوجه فرنگي به قيمت يك گرم طلا در بازار تهران

For very early tomato seeds, you can't beat the heavy-producing Tomato Early Girlناهماهنگي‌ها در كشت و تامين بازار باز هم گريبانگير مصرف‌كننده شد و قيمت هر كيلوگرم گوجه فرنگي در ميادين ميوه و تره بار در حالي تا 3 هزار تومان افزايش يافت كه برخي خبرها از ورود قاچاق اين محصول به كشور از مرزهاي شرقي و غربي حكايت دارد.
به گزارش مهر، گوجه فرنگي يكي از محصولاتي است كه در تمام فصول سال مورد نياز مصرف‌كننده است و به همين منظور كشت آن در نقاط مختلف كشور انجام مي‌شود تا در تمامي سال از طرق مختلف مايحتاج مردم تامين شود.
اما باز هم قصه تكراري افزايش قيمت و كمبود محصول در بازار موجب شد كه گوجه فرنگي با قيمت 2500 تا 3000 تومان در بازار عرضه شود و حتي در روزهاي اخير با همين قيمت هم در اغلب مراكز خريد وجود نداشته باشد. در واقع اگر قيمت يك گرم طلا را 35 هزار تومان در نظر بگيريم، براي 12 كيلو گوجه فرنگي بايد يك گرم طلا داد.
شهروندان تهراني كه در يك ماهه اخير گوجه فرنگي‌هاي كال و سردخانه‌اي را با قيمت 1500 تا 2500 تومان خريده‌اند مدام خبر از كاهش قيمت و برداشت گوجه‌هاي بوشهري را مي‌شنوند اما بازهم مصرف‌كننده است كه در اين مدت متحمل ضرر شده و به قولي دلالان و فروشنده‌ها به سود مي‌رسند.
گشتي در ميان خرده فروشي‌هاي مركز شهر تهران نشان مي‌دهد كه گوجه فرنگي‌هاي نه چندان با كيفيت به طور متوسط با قيمتهاي 2000 تا 2500 تومان فروخته مي‌شوند و همين هم چند روز اخير ناياب شده است.
گزارش‌ها حاكي از آن است كه قيمت گوجه فرنگي گلخانه‌اي در ميدان ميوه و تره بار تهران هر كيلوگرم 2800 تا 3000 هزار تومان، گوجه‌هاي دزفولي 1800 تومان و گوجه‌هاي انباري 800 تا 1200 تومان است.
در سالهاي گذشته اولين گوجه گرمسيري اواخر شهريور و اوايل مهرماه از شهرستان دزفول وارد تهران مي‌شد و پس از گذشت يكماه اين محصول از شهرستان جقين استان هرمزگان به ميدان ميوه و تره بار تهران مي‌آمد.
پس از آن نوبت به عرضه گوجه فرنگي‌هاي بندرعباس مي‌رسيد كه اين گوجه فرنگي‌هاي سبز در انبارهاي شهرستان ورامين با حرارت 24 درجه رنگ مي‌گرفتند و به مرور وارد بازار مي‌شدند.
اما مشكل از آنجايي شروع شد كه از حدود 3 تا 4 سال پيش شهرهاي چابهار و بوشهر هم به اين شهرها اضافه شدند و به كشت گوجه فرنگي پرداختند و در واقع نظام كشت و توزيع و عرضه اين محصول را در بازار بهم ريختند.
از آنجايي كه هر كشاورزي براساس سود اقدام به كشت هر محصولي مي‌كند با افزايش توليد گوجه فرنگي در سال‌هاي اخير و عرضه آن به بازار رفته رفته قيمت اين محصول رو به كاهش گذاشت به همين جهت سال گذشته بوشهري‌ها مجبور شدند كه گوجه فرنگي را كمتر از قيمت روز و هر كيلوگرم 100 تومان به ميادين ميوه و تره بار بفروشند.
اما بازهم عرضه بيش از تقاضا منجر شد كه اغلب اين گوجه فرنگي‌ها در انبارها مانده و فاسد شوند. روندي كه اين محصول در سالهاي اخير در بازار داشت باعث شد كه در سال جاري كشاورزان رغبت كمتري به كاشت اين محصول داشته باشند و همين امر موجب كاهش عرضه گوجه فرنگي به بازار در ماه اخير شد.
از ديگر تبعات افزايش قيمت و كمبود عرضه در بازار، قاچاق است كه به نظر مي‌رسد براي اين محصول هم اين اتفاق افتاده است. گزارشات مهر حاكي از آن است كه گوجه فرنگي از كشورهاي تركيه و پاكستان به كشور وارد مي‌شود و با قيمتهاي بالايي در شهر مشهد به فروش مي‌رسد و به زودي هم سر از بازار تهران درمي آورد.
اما موضوع اين است كه بازهم كشاورزان و مصرف كننده‌ها قرباني بي‌برنامگي كشت محصولات كشاورزي هستند و مسئولان هماهنگي مورد نياز را ميان كشت هر محصول و بازار تامين نمي‌كنند.
گرچه متوليان توليد محصولات كشاورزي با ايجاد مراكز عرضه مستقيم محصول در 2 سال گذشته سعي داشتند تا از حاشيه سود دلالان كم و به سود مصرف‌كننده و توليدكننده بيافزايند اما تازماني كه برنامه منظمي براي كشت محصولات و نياز بازار طراحي نشود توليدكننده و مصرف‌كننده بازنده‌هاي اصلي به شمار مي‌روند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر