صفحات

آیا افشای اسرار محرمانه ویکی لیکس یک کار درست و بشردوستانه است یا اینکه نمونه ای از به خطر افتادن امنیت سیاسی ؟

 جولین آسانژ، ۳۹ سال دارد و نه شهروند سوئد است و نه در این کشور زندگی می کند. وی اهل استرالیا است. سایت ویکلی لیکس که او از بنیانگذاران آن است، تاکنون اسناد محرمانه زیادی در مورد عملیات نظامی آمریکا در عراق و افغانستان منتشر و فاش کرده است.

In south-east England: Scotland Yard is set to arrest WikiLeaks founder Julian Assange after a Swedish court today upheld an order to detain him for questioning over allegations of rape
 روز 18 نوامبر، دادگاهی در سوئد حکم جلب این شهروند استرالیایی را به اتهام تجاوز و آزار جنسی و کاربرد خشونت غیرقانونی علیه دو زن صادر کرد.

این پرونده قبلا در دادگاه بدوی مورد رسیدگی قرار گرفته و قاضی آن دادگاه اتهام تجاوز جنسی علیه آقای آسانژ را وارد ندانسته بود.
درخواست جلب براساس حکم دادگاه تجدید نظر صادر شده که رسیدگی به دادخواست شاکی پرونده علیه رای دادگاه بدوی را بر عهده دارد.

اتهامات ياد شده، براي نخستين بار در ماه اوت مطرح شد و براي آسانژ صدور حكم جلب درخواست شد، ولي چند روز بعد اين درخواست پس گرفته شد. دادستان سوئدي پرونده اعلام كرد كه بايد از آسانژ در رابطه با اتهامات وارده بازجويي شود.
آسانژ پيش‌تر گفته بود كه قصد دارد از كشور سوئيس درخواست پناهندگي سياسي كند. وي اوايل نوامبر در تلويزيون سوئيس گفت كه سوئيس و ايسلند تنها كشورهايي هستند كه ويكي‌ليكس در آن‌ها احساس امنيت مي‌كند. اين فعال اينترنتي افزود كه همكاران ويكي‌ليكس به دليل انتشار اسناد درباره‌ي جنگ عراق و افغانستان، خود را مورد تهديد وزارت دفاع آمريكا مي‌دانند.

در ماه اکتبر نیز وی در گفت وگو با خبرنگار شبکه سی ان ان در پاسخ به سئوالاتی مربوط به این اتهامات گفت:« مصاحبه من با شما در مورد موضوع دیگری است. اگر شما سئوالاتی در مورد زندگی شخصی من بپرسید من مصاحبه را قطع خواهم کرد.» او دقایقی بعد از گفتن این جملات محل مصاحبه را ترک کرد.
ویکی لیکس معتقد است انتشار این اطلاعات به سود عموم مردم جهان و افکار عمومی است. 
وکلای آقای آسانژ در تلاشند که حکم جلب وی در سوئد را لغو کنند.
مجله آمریکایی فوربز روز دوشنبه به نقل از جولین آسانژ نوشت که ویکی لیکس در نظر دارد در سال میلادی آینده اسرار مربوط به یکی از بانک های بزرگ آمریکا را افشا کند
 
معلوم نیست مدیر ویکی لیکس اکنون کجا حضور دارد، اما او چند روز پیش در لندن دیده شده و گمان می رود که در حال حاضر در یکی از کشورهای اروپایی مخفی شده باشد. او می گوید اتهاماتی که علیه او مطرح شده بخشی از تبلیغات "منفی" کسانی است که با انتشار اسناد محرمانه آمریکا مخالفند.

موسسه ویکی لیکس که سازمانی بین المللی است، در سوئد پایه گذاری شد. این موسسه در ماه های اخیر اسناد محرمانه و طبقه بندی شده ای از جنگ عراق و افغانستان منتشر کرده بود.
در حالی که وب سایت «ویکی لیکس» تلاش می کند تا همچنان فعال باقی بماند حمله های گسترده سرورهای کامپیوتری در روز جمعه مدیران آن را ناگزیر کرد تا نشانی و عنوان اینترنتی خود را تغییر دهند و برای ادامه فعالیت و هموار ساختن راه دسترسی کاربران از کشوری به کشوری بروند.
در این میان، جولیان آسانژ بنیانگذار گروه، در یک مصاحبه اینترنتی با روزنامه بریتانیایی گاردین  گفت «من و همکارانم به دلیل تهدیدهای گسترده باید احتیاط های امنیتی بیشتری به عمل می آوریم.»
فشارها برای حذف ویکی لیکس بسیار گسترده شده و دولت های شرق و غرب از هراس افشای اسناد محرمانه در پی یافتن راهکارهای برای حذف ویکی لیکس هستند.  
 
این در حالی است که هنوز از محل اقامت آقای آسانژ اطلاعی در دست نیست. اما برخی منابع خبری از زندگی مخفی وی در انگلستان خبر داده اند. هفته جاری و پس از آن که انتشار اسناد جدید در این وب سایت موجی از اعتراض به همراه داشت، دادگاهی در سوئد حکم دستگیری وی را به اتهام تجاوز جنسی صادر کرد.
پلیس انگلستان میگوید جای تقریبی مخفیگاه Julian Assange مدیر ویکی لیکس را پیدا کرده و تا ساعاتی دیگر او را دستگیر میکند، همزمان آمازون، شرکت میزبان وب سایت ویکی لیکس، زیر فشار سیاسی این وب سایت را از کار انداخت
حال سوال اینجاست که واقعا آیا آقای آسانژ یک تروریست هست و افشای اسرار محرمانه ویکی لیکس یک کار درست و بشردوستانه است یا اینکه نمونه ای از به خطر افتادن امنیت سیاسی!!

۱ نظر: