صفحات

آقای وزیر، سرعت بالای اینترنت برابر با پیشرفت است

یکی از مشکلات عمده‌ی کاربران اینترنت در ایران کم بودن سرعت اینترنت است تا جایی که براساس آمار وب‌سایت Speedtest.net، ایران در جایگاه ۱۴۴ در میان ۱۵۲ کشور جهان ایستاده است. سرعتی که معادل ۶۱ کیلوبیت بر ثانیه است!
در توجیه این سرعت کم، رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات علت محدودیت سرعت اینترنت برای کاربران خانگی را اینگونه اعلام می‌کند: «تعریفی که نهادهای فرهنگی از اینترنت برداشت کرده‌اند استفاده دانشگاه‌ها، سازمان‌های تجاری و بانک‌ها از پهنای باند پرسرعت است اما زمانی که کاربردهای جدیدی بر روی این شبکه تعریف شوند امکان ارتقاء از نظر زیر ساخت‌های فنی نیز وجود دارد.»

علاوه بر آن آقای تقی‌پور در برنامه‌ی «نگاه یک» نه تنها وضعیت سرعت اینترنت در ایران را ایده‌آل می‌داند، بلکه قیمت اینترنت در لندن را نیز ۲۰ پوند در ساعت اعلام می‌کند!

حال اگر از ادعای آقای وزیر در مورد قیمت اینترنت در لندن بگذریم به طوری که من در این شهر هزینه‌ی اینترنتم به همراه خط تلفن در مجموع ۱۹٫۵ پوند (در حالی که سه ماه مجانی است) می‌شود، باید گفت که اصرار آقای تقی‌پور به این نکته که سرعت اینترنت برای کاربران خانگی مناسب است، کاملا بی‌اساس و از روی عدم اطلاع وی از دنیای اینترنت جدید است. اما علت این ادعای من چیست؟
۱- با تولد وب ۲٫۰ و به وجود آمدن ابزارهایی مانند پادکست، ویدئوبلاگ، iTunes U و…، سرعت بالای اینترنت یکی از مهمترین فاکتورهای پیشرفت یک جامعه شده است. زیرا در سال‌های اخیر فضای اینترنت از فاز «متن» به فاز «چند رسانه‌ای (Multimedia)» وارد شده است. به عنوان مثال می‌توان به iTunes U اشاره کرد که به کمک آن می‌توان هزاران کلاس درس دانشگاه‌های مختلف جهان را رایگان دانلود و تماشا کرد.
۲- یکی از رکن‌های اساسی «دولت الکترونیک» که این روزها گوش خیلی‌ها از این واژه پر شده است، سرعت بالای اینترنت است. سرعتی که باعث می‌شود تا بسیاری از هزینه‌هایی که این روزها بر دوش اقتصاد و جامعه‌ی ایران قرار دارند حذف شود. در این مورد شایان شلیله به صورت کامل توضیح داده است و خواندن این مطلبش را به شما توصیه می‌کنم.
۳- آموزش از راه دور با سرعت بالای اینترنت معنا پیدا می‌کند، زیرا اینترنتی که هر لحظه امکان قطع شدن داشته باشد و یا نتوان از طریق آن ویدئوهای مختلف مربوط به کلاس‌های درس و یا فایل‌های مختلف درسی را دانلود کرد، هیچ معنایی ندارد.
اما اگر تمام نکات بالا را تنها چند خط تایپ شده بدانیم که در حرف زیبا به نظر می‌رسند، دیدن ویدئوی زیر را به شما توصیه می‌کنم. ویدئویی که باعث شد تا ایده‌ی این مطلب به ذهن من برسد. در این ویدئو یکی از مسئولین TED به خوبی توضیح می‌دهد که چگونه اینترنت باعث شده است تا بسیاری از روابط تغییر پیدا کند و برخی از کاربران ره صد ساله را یک شبه طی کنند. از دید من شاه‌بیت این ویدئو از دقیقه ۱۶ به بعد است که می‌توان مشاهده کرد که TED چگونه توانسته در یکی از مناطق آفریقا تاثیرات عمیقی بگذارد و باعث بهتر شدن وضعیت زندگی مردم آن منطقه شود.
در نهایت این نکته را دوباره تکرار می‌کنم که آقای وزیر، از خواب بیدار شوید، اینترنت اگر ابزاری برای جنگ نرم است، ابزاری برای ارتقا آموزش، بهداشت، فرهنگ و… هر جامعه‌ای نیز است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر