صفحات

پول های مردم کجاست؟


  • طی هفتاد روزی که ازفصل پاییز یعنی فصل آماده باش ذهنی مردم برای ورود اقتصاد به دوران جدید گذشته است به فرموده بازارهای مبل و پرده، خودرو و مسکن، لوازم خانگی و صوتی و تصویری ودیگر و دیگر ... همه نوعی رکود نسبی ناشی ازتردید مردم و بازاریان درخرید و فروش را تجربه می کنند و بجز فروشنده های مواد غذایی (همان قوت لایموت) و مخابرات و شارژهای ایرانسل و همراه اول! که بازارشان از نفس نیفتاده است، سایر صنوف برای خروج ازبرزخ انتظاری بوجود آمده لحظه شماری می کنند

    روزنامه ابتکار در سرمقاله امروز خود نوشت:هفته گذشته دکتر احمدی نژاد درجمع مردم زنجان گفت که تقریبا 90 درصد طرح هدفمند کردن یارانه ها به اجرا گذاشته شده و با یک یا حسین دیگر الباقی آن نیز اجرا خواهد شد. او وعده داد که به زودی جزئیات طرح هدفمند کردن یارانه ها را در صدا و سیما اعلام خواهد کرد اما هنوز درباره موانع آن ده درصد باقیمانده چیزی گفته نشده است.
    *علیرغم دورخیز چندماهه اقتصاد خرد و کلان کشور برای ماراتن نفس گیر تغییر قیمت ها در قالب هدفمندسازی یارانه ها، ظاهرا بازهم به هر دلیل توافق شده است که دوره انتظار برای چکاندن ماشه طپانچه آغاز این رقابت تمدید شود.
    *اگر فرض کنیم که هشدارهای مسئولین اقتصادی دولت به بانک ها جدی گرفته شده باشد و بانک ها اجازه هیچ نوع گردش مالی و استفاده بانکی از مبالغ یارانه نقدی را نداشته باشند، چند هزار میلیارد تومان پول از محل سرمایه درگردش یکی دوماهه مراکز و شرکت های تامین کننده نیازهای اساسی کشور، شامل تولید، تامین و توزیع بنزین، آب، برق، گاز و... کسر و فعلا تا زمان اجرایی شدن هدفمندی یارانه ها در حساب هایی بدون کوچکترین گردش و دخل و تصرفی، خاک میخورند. چیزی که شبیه نگهداری یک رقم چند هزارمیلیاردی در یک متکا یا بالش بزرگ برای مدت چند ماه!
    *اگر هم فرض اولیه غلط باشد و بانک ها گوششان بدهکار سخنان رسانه ای اقتصادیون دولت نباشد که ماجرا چیز دیگریست و با یک چراغ سبزنامرئی، منابع مالی چند هزار میلیاردی همچون مائده ای آسمانی برای بانک ها بر زمین آمده است و این دوره برزخ و انتظارحداقل به کام هرکس که نباشد به کام بانک ها و بخصوص آن پنج بانک نورچشمی است.
    * طی هفتاد روزی که ازفصل پاییز یعنی فصل آماده باش ذهنی مردم برای ورود اقتصاد به دوران جدید گذشته است به فرموده بازارهای مبل و پرده، خودرو و مسکن، لوازم خانگی و صوتی و تصویری ودیگر و دیگر ... همه نوعی رکود نسبی ناشی ازتردید مردم و بازاریان درخرید و فروش را تجربه می کنند و بجز فروشنده های مواد غذایی (همان قوت لایموت) و مخابرات و شارژهای ایرانسل و همراه اول! که بازارشان از نفس نیفتاده است، سایر صنوف برای خروج ازبرزخ انتظاری بوجود آمده لحظه شماری می کنند
    *این برزخ انتظاری اما درکنار رکود و کسالت بازار و اقتصاد به اعتقاد بسیاری از اقتصاددانان تورم انتظاری را نیز بر تورم قابل پیش بینی ناشی از ماراتن هدفمندی و اصلاح قیمت ها اضافه خواهد کرد
    *در نهایت اینکه جناب آقای رئیس؛ شواهد نشان می دهد که بالتبع مردم به تب راضی شده اند دیگر، مرحمت فرموده، یا اجازه دهید مثل سابق برویم سرخانه و زندگی هایمان، یا هم آن ماشه را بچکانید و دستور فرمایید ماراتن را آغاز کنند... لطفا!

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر