صفحات

فوت 171مشهدي بر اثر بيماري‏هاي تنفسي طي دو هفته!

ديگر اين مقدمه تكراري شده كه «شدت آلودگي هوا در هشت منطقه كلانشهر مشهد براي سومين هفته متوالي، امروز نيز در وضعيت هشدار قرار گرفت.» واقعيت اين است كه طي هفته‌هاي اخير بارها و بارها نقاط مركزي مشهد در وضعيت هشدار آلودگي قرار گرفته است، مشکلی که به نظر می رسد هنوز برای مسئولان آنقدر مهم نشده که در راستاي کاستن از تبعات آن چاره اندیشی کنند. همزمان گزارش سازمان فردوس های شهرداری مشهد از افزایش مرگ‌و‌میر بیماران بر اثر بیماری های تنفسی خبر می دهد. اگرچه هیچ دستگاه مسئولی درباره رابطه مستقیم وضعیت آلودگی هوا با افزایش مرگ و میر بر اثر بیماری های تنفسي اظهار نظر نکرده است، اما روند افزایشی مرگ ومیر بر اثر این بیماری ها صورت معناداری یافته است.

براساس آمار سازمان فردوس‌هاي شهرداري مشهد، از اول تا 15 آذرماه ، 137 نفر(‌به طور متوسط روزانه 9 نفر) بر اثر بيماري‌هاي تنفسي چشم از جهان فروبستندكه در بازه زماني15 تا 30 آذرماه، اين ميزان با رشد 20 درصدي، به 171نفر رسيد و به طور متوسط روزانه 4/11نفر به دليل بيماري‌هاي تنفسي جان باخته‌اند!

وضعيت هوا هنوز در وضعيت هشدار!
اداره‌كل حفاظت محيط زيست خراسان رضوي ديروز بار ديگر با استناد به گزارش‏هاي مركز كنترل كيفيت هواي مشهد از 11 ايستگاه سنجش آلودگي هوا، وضعيت هوا در اين مناطق را به لحاظ آلايندگي ذرات معلق «هشدارآميز» ارزيابي كرد. بر اساس اين گزارش، هواي مناطق چهارراه خيام، خيابان دانشگاه، منطقه شهرك شهيد رجايي، خيابان فدائيان اسلام، بولوار فلاحي، بولوار هفت تير، بولوار سجاد و منطقه پايين باد(شهرك قطعه سازي) در وضعيت هشدار قرار دارد و مناطقي چون بولوار وكيل‌آباد، جاده طرق و بولوار وحدت نيز فاصله زيادي با مرز هشدار ندارند.
همين امر باعث شده است تا اداره كل محيط زيست خراسان رضوي از شهروندان مشهدي بخواهد تا با استفاده از ماسك، عدم خروج غيرضروري از منزل و در خانه ماندن سالمندان و كودكان از سلامت خود و اعضاي خانواده در برابر آلودگي هوا محافظت كنند. اين همه درحالي است كه هنوز مقامات استاني، آلودگي هواي شهر كه هر روز قربانياني تازه مي‌گيرد را به رسميت نشناخته‌اند.
تردد زوج و فرد خودروها در دستوركار قرار گرفت
اما در رابطه با سكوت مقامات مسئول، دادستان مشهد گفت: متولي بحث آلودگي هوا سازمان حفاظت محيط زيست است و اختيارات قانوني مرتبط با اين امر نيز به اين سازمان داده شده است.
ذوقي با بيان اينكه دستگاه قضايي زماني مي‌تواند به پرونده آلودگي هوا در مشهد ورود پيدا كند كه سازمان‌هاي متولي در اين امر مثل محيط زيست و بهداشت از آلوده‏كنندگان شكايت داشته و اعلام جرم كنند، گفت: البته سازمان بازرسي مي‌تواند پيش از اعلام جرم به اين مسئله وارد شود. وي همچنين با اشاره به اينكه خودروها مهم‌ترين عامل آلودگي هواي مشهد هستند، گفت: بحث زوج و فرد كردن خودروها در دستور كار قرار گرفته است.
وي با اشاره به تاثير اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها بر كاهش آلودگي هواي شهر نيز گفت: با اجراي اين قانون و واقعي شدن نرخ حامل‌هاي انرژي، شهروندان طبيعتا كمتر از خودرو استفاده مي‌كنند.
كوثري -الوندي
منبع:

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر