صفحات

نامی از ایران در فهرست 30 تولیدکننده خودرو جهان وجود ندارد

خبرآنلاین: معاونت اموراقتصادی وزارت اموراقتصادی و دارایی در گزارشی با عنوان 'بازار خودرو و ارائه راهکار های مناسب برای توسعه این صنعت در کشور' آورده است: در سالهای گذشته،بالابودن تقاضا و نبود رقیب خارجی، امکان تولید در مقیاس اقتصادی را برای خودروسازان کشور فراهم کرد، بطوری که تولید خودروی کشور از 249 هزار دستگاه در سال 1379 به بیش از یک میلیون و 57 هزار دستگاه در سال 1387 ، افزایش یافته است. 
نامی از ایران در فهرست 30 تولیدکننده خودرو جهان وجود ندارد
این گزارش با برشمردن امتیازات و ویژگی های صنعت خودروسازی کشور از قبیل کمیت چشمگیر تولیدات، ارزش افزوده 80 میلیارد دلاری زنجیره تولید، سهم 19.5 درصدی از ارزش افزوده بخش صنعت و اشتغال حدود 600 هزار نفر به طور مستقیم تأکید کرده است که این صنعت باید از جایگاه متناسبی در رده بندی های بین المللی، برخوردار باشد.

براساس این گزارش ، اکنون در فهرست 30 خودروساز برتر جهان که هر ساله توسط انجمن بین‌المللی خودروسازان منتشر می‌شود، نامی از خودروسازان ایرانی به چشم نمی خورد و دلیل این امر این است که بخش قابل توجهی از تولیدات صنعت خودروی کشور در زمره تولیدات شرکت‌های صاحب برند همکار (پژو، سیتروئن، کیا، بنز و...) به شمار می آید.
این گزارش افزود: شمار خودروهای موجود در جهان در پایان سال 2007، در مجموع 941.6 میلیون‌دستگاه و برای ایران حدود 11 میلیون دستگاه (با سهمی در حدود 1.2 درصد) بوده است.
همچنین سرانه خودرو در ایران از میانگین خودروی موجود به ازای هر نفر در کشورهای توسعه یافته نظیر آمریکا، انگلیس، فرانسه و کانادا به میزان تقریبی یک دوم، پایین تر است.
کشور ترکیه از طریق مشارکت فعال با خودروسازان جهانی حائز رتبه 15 جهانی است و ایران به لحاظ کمیت تولیدات در رتبه بعد از ترکیه قرار دارد. 
درخصوص سهم ایران از ارزش کل صادرات و واردات جهانی خودرو نیز در این گزارش آمده است : سهم ایران از صادرات جهانی خودرو طی سال های 2004 لغایت 2008 میلادی از نظر ارزش از 0.01 درصد به 0.07 درصد ارتقا یافته است.
همچنین در خصوص واردات نیز این روند رو به رشد با سهم 0.25 درصد در سال 2004 میلادی به 0.49 درصد در سال 2008 میلادی، رسیده است.
در انتهای این گزارش نیز ضمن برشمرده شدن چالش های متعدد این صنعت در کشور تأکید شده است: مواجهه با شرایط فزآینده رقابتی نیازمند بهبود کیفی محصولات است و تنوع محصولات و توسعه فناوری نیز بدون مشارکت بین المللی میسر نیست.
این گزارش توصیه کرده است ، ضمن رفع چالش های کلی صنعت از جمله بهبود فضای کسب و کار و تنوع بخشی به ابزار تامین مالی، مشارکت فعال با خودروسازان جهانی جهت تشکیل زنجیره پویای تولید با توجه به فن آوری های جدید جهانی مورد توجه قرار گیرد تا ضمن کاهش شتاب خروج ارز به دلیل واردات رو به رشد خودروهای لوکس، مشکل مصرف بالای سوخت، قدرت رقابت تولیدکنندگان داخل را با کاهش مضاعف، مواجه نکند

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر