صفحات

سرانجام باران آتش‌ جنگل‌های گلستان را خاموش کرد



<p>آتش‌سوزی در جنگل‌های گلستان / مهر
</p>


پس از چند هفته سوختن درختان جنگل‌های شمالی ایران در آتش، مدیر کل مدیریت بحران استان گلستان خبر داد که بارش باران، آتش‌سوزی در جنگل‌های این استان را متوقف کرده است.
رسول حسام، روز سه‌شنبه 23 آذرماه به خبرگزاری ایسنا گفت که با بارندگی‌های دوشنبه‌شب به ویژه در نوار جنوبی استان گلستان، آتش‌سوزی جنگل‌های این استان مهار شد.
آتش‌سوزی جنگل‌های گلستان در مرحله اول 26 آبان ماه در پارک ملی گستان و مینودشت آغاز شد و در مرحله دوم از چهارم آذر ماه در جنگل‌هایعلی آبادکتول، رامیان و گرگان آغاز شد و به سمت ارتفاعات گسترش یافت و مسئولان نتوانسته بودن این آتش‌سوزی را مهار کنند.

گزارش تصویری از آتش‌سوزی در جنگل گلستان
نجیب حسینی، نماینده مینودشت و کلاله در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا از عملکرد مسئولین در استفاده نکردن از «امکانات کشور» برای پایان دادن به بحران آتش‌سوزی در منطقه گلستان انتقاد کرد و گفت: «جای تعجب است كه وزیران كشور و جهاد كشاورزی تاكنون حتی یک بار هم برای بازدید به منطقه نیامده‌اند؛ مسئولان باید در زمینه این كم‌كاری پاسخگو باشند.»
پاییز امسال بسیاری از جنگل‌های ایران به ویژه در مناطق شمالی و استان‌های سمنان، گیلان، مازندران و گلستان دچار آتش‌سوزی شدند، اما تلاش‌ها تا پیش از دیروز که یک توده هوای بارش‌زا وارد کشور شد، بی‌نتیجه ماند.
مسئولان اداره منابع طبیعی گلستان پیش از این گفته بودند که مهم‌ترین علل آتش‌سوزی جنگل‌های گلستان، خشکسالی در دو سال گذشته و نبود بارندگی در 50 روز گذشته بوده است.
میزان بارش در دو ماه اخیر 35 میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 30 درصد کاهش داشته است.
جنگل‌های مریوان و سروآباد در غرب کشور هم از خردادماه امسال، یعنی نزدیک به شش ماه است که در آتش می‌سوزند. وسعت این آتش سوزی‌ها به میزانی است که بر پایه گزارش‌ها مناطق جنگلی مرز ایران و عراق کاملا از بین رفته است.
در همین حال محمد درویش، کارشناس محیط زیست، در یادداشتی نوشته است امسال برای نخستین بار مساحتی از جنگل‌های طبیعی ایران که طعمه شعله‌های آتش شدند از مرز 40 هزار هکتار می‌گذرد که این رقم دست‌کم هشت برابر مدت مشابه در سال گذشته است و در طول یکصدسال اخیر بی‌سابقه بوده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر