صفحات

تلاش برای اطفاء حريق هزاران هکتار جنگل با دبه!!

جنگل‌ها درآتش سوء مديريت مي‌سوزند
تلاش براي اطفاء حريق هزاران هکتارجنگل با دبه!

روزنامه ابتکار: آتش به جان جنگل‌هاي ايران افتاده است. جنگل‌هاي سر سبز شمال كشور، جنگل هاي پراكنده دامنه زاگرس، جنگل بي‌نظير ابر در شاهرود كه جايگاه ببر هاي ايراني است به خاكستر تبديل مي‌شوند.


هكتارها جنگل در رودبار و دامنه شمالي، جنگل شهرستان گلوگاه دستخوش حرق شده‌اند و جنگل‌هاي زاگرس در غرب و جنوب غرب هنوز خاموش نشده است. گويا خشم آتش قصد کرده است در چند ماه ديگر زاگرس را بي‌جنگل کند. در شرايطي که بيش از20 روز از آتش سوزي در پارک ملي گلستان و 10روز از شروع آتش سوزي در جنگل هاي گرگان و علي آباد کتول مي گذرد، در تازه ترين آتش سوزي ها در شمال شرق کشور شعله هاي آتش جنگلهاي منطقه راميان را هم فرا گرفت. در نقاط ديگر کشور هم اوضاع خبرهاي خوبي به گوش نمي رسد.اواخر هفته گذشته هم در حادثه تلخ ديگري 20 هکتار از جنگل‌هاي دنا در مرز بين کهگيلويه و بويراحمد و چهارمحال و بختياري طعمه حريق شد و در اين حادثه بيش از 250 اصله درخت بلوط به‌طور کامل در آتش سوخت و به 3هزارو 750 درخت ديگر نيز آسيب جدي وارد شد. در 6 ماه گذشته بيش از 30 هزار هکتار از جنگلهاي مريوان و سروآباد در آتش سوخت و اين داستان ادامه دارد....
طبق استاندار جهاني سهم هر فرد از جنگل 8 هكتار است. وسعت ِ كم ِ جنگل‌هاي ايراني اين نسبت را به 2 هكتار براي هر فرد ايراني پائين آورده است. سهم ايرانيان از جنگل را حالا آتش دارد كمتر مي‌كند.جنگل‌ها نقش برجسته‌اي در اكوسيستم نقاط استوايي و گرم دارند. ايران هم محتاج جنگل است اما جلو چشم ايران، جنگل‌هايش دارد ذبح مي‌شود. به راستي چه كسي پاسخگوست؟
جنگل‌هاي ايراني به صورت نوبتي مي‌سوزند. سال 86 بود كه 2500 هكتار جنگل كردستان به خاکستر نشست.217301.3 هكتار جنگل طي 6235 مورد آتش سوزي بين سالهاي 1371 تا 1380 نابود شده است. تنها در سال 83 در استان خراسان 85 مورد حريق 500 هكتار جنگل را سوزاند. سال 86 شعله‌هاي آتش 2500 هكتار جنگل در استان كردستان را خاكستر كرد. حميدرضا وجداني وبلاگنويس و كارشناس مرکزتحقيقات جهادکشاورزي استان همدان، آن حريق را چنين توصيف كرده بود: « در بيش از 20 نقطه جداگانه آتش سوزي هاي مهيبي جان هزاران درخت وجانور بي‌زبان در آتش قصاوت وسنگدلي مردمان بي‌مسئول ومسئولين بي‌مسئوليت به خطر افتاد وسوخته شد.»
شمال شرق شاهرود يكي از بي‌نظيرترين جنگل‌هاي جهان را دارد؛ جنگل ابر. هواي خنك اينجا پناهگاه شاهرودي‌هاست از گرما. چشمه ساران فراوان و جنگل‌هاي تو در تو موقعيتي استثنائي را به اين جنگل‌ها داده است.جنگل ابر در صورت احداث جاده شاهرود سمنان كه در سفر استاني احمدي‌ن‍ژاد قولش را داده است، يك ميليون اصله درخت را از دست مي‌دهد. اما آبان امسال جنگل ابر در آتشي که عده‌اي آن را مشكوك خوانند، سوخت. ديگر 15 هكتارش نيست. حالا مي‌توان در خاك سوخته جنگل ابر ويلاسازي كرد.
مانند هر آتش ديگري حرارت علت اصلي آتش سوزي است اما آنچه هكتارها جنگل را چند روز مي‌تواند نابود كند حرارت طبيعت نيست، بي‌توجهي انساني است.
جنگل‌هاي زاگرس در کردستان و کهکيلويه و بويراحمد امسال هم طي ماههاي اخير هر ازگاهي در آتش بي‌توجهي سوخت. اگرچه فرماندار مريوان اغراق در حريق جنگل را تشويش اذهان عمومي و دست‌ساز بيگانگان دانست و به گردن كشاورزان بي‌احتياط انداخت اما انجمن سبز چيا از طبيعت به خاطر بي‌توجهي، حلاليت خواسته است.
به گزارش منابع خبري ده‌ها هكتار جنگل زاگرس هنوز مي‌سوزند و هيچ كس پاسخگو نيست. «در 6 ماه گذشته [از خرداد تا كنون]‌ با وقوع 707 مورد آتش‌سوزي، بيش از 30 هزار هکتار از جنگلهاي شهرستان‌هاي مريوان و سروآباد در آتش سوخت.»
امسال همچنين 12 مورد حريق در جنگل‌هاي استان مازندران افتاد. يك مورد آن جنگل هاي كلار‌دشت بود. در هفته‌هاي آخر آبان 50 هكتار از جنگل‌ كلاردشت سوخت. خسارت ناشي از اين آتش سوزي 2 ميليارد تومان تخمين زده شده است. استان مازندارن تنها كلاردشت را در حريق نديد، پارك ملي گلستان هم سوخت. معاون سازمان محيط زيست در تازه ترين اظهار نظر خود گفته است 200 هكتار ازجنگل گلستان از بين رفته است.
رسول حسام مدير کل ستاد بحران استان گلستان در گفت و گو با خبرنگار شهر در تشريح شرايط موجود، با ابراز رضايت از همکاري تمامي دستگاههاي استان گفت: آتش سوزي در اکثر مناطق استان در نطفه کنترل و مهار شده و صرفا در چهار نقطه بحراني شده که البته اين مناطق هم در کنترل است. به گفته او ولي شرايط جوي و دود ناشي از آتش سوزي هاي اخير به همراه غبار محلي سرتاسر استان را فرا گرفته که همين موضوع عمليات اطفا را با مشکل جدي روبرو کرده است.
بعد از استان مازندران آتش به جان جنگلهاي استان همسايه غربي يعني گيلان نيز افتاد. درجان درختان تنك سياهكل آتش افتاده است. تاكنون 15 هكتار جنگل سياهكل سوخته است. مسئولين طي دو روز خبر از كنترل آتش مي‌دهند. در سال 1386 و در پي آتش‌سوزي اسف بار 2500 هكتار حريم سبز جنگل، نهادهاي مدني مريوان از سكوت و انفعال دولت در اين فاجعه ملي شكايت داشتند.آن سال نهادهاي مدني مريوان در بيانيه‌اي مشترك نوشته بودند: «به دليل نبود بودجه و امکانات لازم، اداره منابع طبيعي اين شهرستان تاکنون نتوانسته است مانع گسترش و مهار اين آتش‌سوزي‌ها شود. عدم شناخت محيط زيست، عدم شناخت فوائد جنگل‌ها و همچنين بي‌توجهي جامعه سبب اصلي از بين رفتن منابع طبيعي ملي هستند. اميدواريم که مسولان امر به اين فاجعه زيست محيطي توجهات لازم را داشته باشند تا ديگر شاهد وقوع چنين فجايع تاسف آور طبيعي نباشيم در کشور نباشيم.»
بي‌توجهي مسئولان تنها به كردستان محدود نماند بلكه پارك ملي گلستان هم در بي‌عنايتي دولت چندين روز سوخت و صدايش درنيامد.دبه،‌ بيل و سمپاش‌هايي كه حالا با آب پر شده وسايلي است كه با آن آتش در پارك ملي گلستان مي‌خواهد خاموش شود.
اطفاء حريق با دبه
شريف موسوي دبير شبكه تشكل هاي زيست محيطي استان گلستان مي‌گويد پارك ملي گلستان بايد سنسور هاي تعيين حرارت و هشدار و اطفاء آتش سوزي داشته باشد. اينها هيچكدام نيست و حالا كه آتش دامنگير پارك ملي شده است بايد با وسايل ابتدايي نامه‌نگاري كنيم تا بالگردهايي كه براي اطفاء حريق طراحي نشده‌اند به ياري طلبيده شوند.سرهنگ ايرواني فرمانده يگان حفاظت از منابع طبيعي منطقه با بيان اينكه پارك ملي گلستان يكي از 4 منطقه حفاظت شده كشور است گفت: «يك فروند بالگرد از سازمان جنگل‌ها و مراتع براي مهار آتش‌سوزي به پارك ملي گلستان اعزام شده است.»جالب است كه سرهنگ ايرواني كه فرماندهي حفاظت از منابع طبيعي در منطقه را به عهده دارد در پاسخ به اين پرسش كه چرا تنها يك بالگرد به منطقه ارسال شده بود، محافظت از پارك ملي را به عهده سازمان محيط زيست دانست.
محافظت از منابع طبيعي كه جنگل هم جزو آنهاست طبق اصول 45 و 50 قانون اساسي بر عهده دولت است. در همين راستا يگان حفاظت از منابع طبيعي از اواخر سال 1384 رسماً تشکيل شد. چه كسي پاسخگوي آتش هاي پي در پي در جنگل هاي ايران است؟ جنگل بعدي كه قرار است آتش بگيرد و خاموش نشود كجاست؟

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر