صفحات

بازار داغ کلاهبرداری در بخش سوخت و بی توجهی مسوولان

آذرجزایری: این روزها بازار کلاهبرداری در بخش سوخت بسیار داغ شده است.فرصتی که پس از گران شدن بنزین و سهیمه بندی آن برای بسیاری ایجاد شده و متاسفانه هیچیک از مراجع دولتی و قضایی نیز خود را مسوول رسیدگی به این مسائل نمی دانند.
مسائلی چون تبدیل غیر مجاز خودروهای بنزین سوز به گازسوز و این بار نیز اختراع جدید یک مرد اردبیلی که البته داستان آن بسیار شنیدنی تر از دیگر داستان های این روزهاست.داستان مردی که با ثبت اختراع خود در اداره کل مالکیت صنعتی و اطلاع رسانی گسترده در این خصوص خودروهای بنزین سوز را به نفت سوز تبدیل می کند و بابت هر تبدیل 600 هزار تومان هم دریافت می کند.کار به جایی رسیده که وی اقدام به ارائه نمایندگی به استان های تهران،مازندران و آذربایجان غربی کرده و دریافت استانداردهای لازم را موکول به آینده ای نزدیک کرده است. مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده های نفتی این امر را نمونه ای بارز از کلاهبرداری می داند و از نظر علمی این تکنولوژی را به طور کل رد می کند.اما در عین حال این روزها بازار تبدیل خودروهای بنزین سوز به نفت سوز با توجه به تبلیغات گسترده بسیار رونق پیدا کرده است.مخترع این تکنولوژی در دفاع از عملکرد خود و رضایت دولت از این اقدام تنها به حمایت معنوی دولت اشاره دارد که هنوز مشخص نیست این حمایت معنوی از کدام بخش دولت صورت می گیرد.چرا که مسوولان دولتی به شدت با این طرح مخالفت می کنند و حتی احتمال خطرات ناشی از این تبدیل را هم می دهند.



نکته حائز اهمیت آنکه این مخترع وعده می دهد در صورت تبدیل هر 5 هزار خودرو در هر شهر یک جایگاه عرضه نفت سفید نیز احداث خواهد شد.این امر در شرایطی عنوان می شود که مسوول مستقیم احداث جایگاه انواع سوخت در کشور شرکت ملی پخش فراورده های نفتی است و هرمتقاضی برای احداث جایگاه و دریافت سوخت باید با موافقت این شرکت اقدام به احداث جایگاه کند.در عین حال هر تکنولوژی در خصوص سوخت باید به تایید سازمان بهینه سازی مصرف سوخت برسد که این امر نیز به گفته کاظمی مدیرعامل این شرکت انجام نشده است.بنابراین تنها می توان ترویج تبدیل خودروهای بنزین سوز به نفت سوز را ناشی از بی توجهی دولتمردان مسوول این امر دانست.بی توجهی که این روزها بازارسکه ای را برای برخی به راه انداخته است.گفت وگوی ما با عباس کاظمی مدیرعامل بهینه سازی مصرف سوخت هم در خصوص همین بی توجهی شروع شدکه مشروح آن را در ادامه می خوانید:
آقای کاظمی شما تکنولوژی تبدیل خودروی بنزین سوز به نفت سوز را تایید می کنید؟
خیر به هیچ وجه این تکنولوژی مورد تایید مانیست.همانطور که مطلع هستید هر اختراعی در این خصوص باید به تایید سازمان بهینه سازی مصرف سوخت برسد در حالیکه هیچ یک از فعالین شرکت مذکور برای دریافت مجوزهای لازم به این سازمان مراجعه نکردند.ما هم تنها از طریق تبلیغات گسترده در رسانه ها متوجه چنین اختراعی شده ایم.
مخترع این تکنولوژی مدعی است که یک دستگاه خودرو پراید با یک مخزن پراز بنزین فقط قادر است حدود 500 کیلومتر مسافت را طی کند در حالیکه همین با نفت سفید می تواند  حدود 800 کیلومتر مسافت طی کند.واقعا چنین چیزی صحت دارد؟
به هیچ وجه ما چنین چیزی را تایید نمی کنیم.چنین ادعایی اصلا علمی نیست.
پس اگر چنین چیزی علمی نیست چرا سازمان بهینه سازی مصرف سوخت جلوی این اقدام را نمی گیرد؟
ما مسوولیت برخورد با اینگونه افراد را نداریم.مسوولیت سازمان بهینه سازی مصرف سوخت فقط تدوین استانداردها و تایید اختراع هادر این خصوص است.بنابراین تا زمانیکه مخترع به ما مراجعه نکند ما نمی توانیم حتی تحقیقی در این خصوص را آغاز کنیم و باید مراجع دیگر با این مسایل برخورد کنند.
امکان خطر ناشی از این تبدیل برای سرنشینان خودرو وجود دارد؟
ما هنوز ازجزییات فنی این تبدیل به طور کامل مطلع نشده ایم اما با توجه به آنکه این امر هیچ پشتوانه علمی ندارد می تواند نگرانی هایی را از این بابت ایجاد کند.
این مشکل به نوعی دیگر هم در خصوص کارگاه های غیر مجاز تبدیل خودروهای بنزین سوز به دوگانه سوز(گازسوز) هم وجود دارد و تا کنون هم باعث انفجار برخی از این خودروها و به خطر افتادن جان سرنشینان و افراد نزدیک به این خودروها شده است.
بله درست است اما همانطور که می دانید سازمان بهینه سازی مصرف سوخت دیگر مسوول خودروهای گاز سوز نیست و در این مورد باید شرکت ملی پخش فراورده های نفتی پاسخگو باشد.
در مورد کیت های کاهش مصرف بنزین نیز همین وضعیت وجود دارد.مسوولیت این امر که با شماست؟
بله ما تنها کاری که از دستمان بر آمده تکذیب ارائه مجوز به این کارگاه های غیر مجاز است.این توضیح هم زمانی دادیم که متوجه شدیم این کارگاه ها از اسم سازمان بهینه سازی مصرف سوخت برای کارگاه های غیرقانونی خود بهره می برند و ما لازم دانستیم اطلاع رسانی کنیم که هیچیک از کیت های کاهش مصرف بنزین همانند قرص و دیگر قطعات مورد تایید این سازمان نیست و در برخی از مواقع هم این کیت ها باعث تخریب قسمت های فنی خودرو می شود.اما بیشتر از این قانون به ما اجازه مداخله نداده است.
ظاهرا به غیر از بنزین و سی.ان.جی قرار است بزودی خودورهای گازوئیل سوز هم وارد بازار شوند.از اخرین اقدامات در این خصوص چه خبر؟
براساس قراردادی که با ایران خودرو و سایپا داشته ایم کار پیش می رود به نحویکه امیدواریم پایان سال آینده خودورهای نفت و گاز سوز ایران خودرو وارد بازار شوند.ضمن آنکه سایپا نیز موتور گازوئیل سوز را وارد کرده است و در تلاش است تا این موتور را بومی سازی کند.البته نمونه این تکنولوژی در حال حاضر برروی وانت نیسان نصب شده است.خودروسازها براساس برنامه موجود در حال تولید این نوع خودروها هستند اما امیدواریم تا پایان سال 90 که قرار است این خودروها وارد بازار شوند وزارت نفت نیز گازوئیل مناسب این خودروها را تامین کرده باشد.
مصرف سوخت خودروهای ایرانی به طور میانگین چه مقدار بیش از استانداردهای روز است؟
در حال حاضر استاندارد روز سوخت 2/8 لیتر در هر 100 کیلومتر است در حالیکه میانگین این رقم در خودروهای ایرانی حدود 6/8 لیتر است.به عنوان مثال وانت نیسان سوخت زیادی می سوزاند اما این بالا بودن این درصد در خودروهای ایرانی در بالاترین سطح حدود 10 تا 12 درصد بیش از استانداردهای روز است که البته ما خودروسازها را موظف به اجرای استانداردها کرده ایم اما همانطور که می دانید مسوول اجرایی آن موسسه استاندارد است و ما امکان برخورد با خودرسازها را نداریم.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر