صفحات

چگونگی تاثیر هدفمندی یارانه بر بازار سهام

  • چگونگی تاثیر هدفمندی یارانه بر بازار سهام

    مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در نشست خبری صبح روز دوشنبه خود با خبرنگاران در مورد تاثیر هدفمندی یارانه ها بر بازار سهام گفت : نمی توان کاهش حجم معاملات بازار سهام را به اجرای این قانون ارتباط داد، زیرا به طور سنتی هر ساله شاهد بودیم که نیمه دوم سال حجم معاملات نسبت به نیمه نخست سال کاهش می یابد.

    خبر آنلاین: مدیرعامل شرکت بورس سهام:سرنوشت پرونده مخابرات قبل از نهایی شدن، منتشر نشود.
    مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران در نشست خبری صبح روز دوشنبه خود با خبرنگاران در مورد تاثیر هدفمندی یارانه ها بر بازار سهام گفت : نمی توان کاهش حجم معاملات بازار سهام را به اجرای این قانون ارتباط داد، زیرا به طور سنتی هر ساله شاهد بودیم که نیمه دوم سال حجم معاملات نسبت به نیمه نخست سال کاهش می یابد.
    حسن قالیباف اصل افزود: به علاوه درنیمه اول سال برگزاری مجامع و تقسیم سودهای سالانه حجم معاملات را در بازار افزایش می دهد.
    وی خاطر تاکید:‌ بیشترین اخبار بر روی هدفمند کردن یارانه ها در آذرماه امسال منتشر شد و اگر بازار بخواهد تحلیل کاملی در این زمینه انجام دهد ،‌ اطلاعات باید از طرف شرکت های پذیرفته شده به بازار ارسال و مشخص شود که هر کدام از شرکت ها به چه میزان از حامل های انرژی استفاده می کنند.
    وی به شرکت های بورسی توصیه کرد که اثرات طرح هدفمندی یارانه ها را در بودجه های خود مد نظر قرار دهند.
    مدیرعامل شرکت بورس در پاسخ به این سوال که چرا ارزش معاملات هم در قیاس با سال گذشته کاهش یافته است، افزود : حجم زیادی از معاملات بازار در سال 88 به معاملات بلوکی و عمده اختصاص داشت که مخابرات مهم ترین آن بود.  این در حالی است که دیگر شاهد عرضه سهام شرکتی مانند مخابرات در بازار نخواهیم بود.
     قالیباف در خصوص روند بررسی پرونده معامله مخابرات در مجلس و ارسال آن به قوه قضاییه گفت: عرضه سهام مخابرات در بورس بر اساس ابزارهایی انجام شد که در اختیار بازار سهام قرار دارد و فرایند انجام شده در بورس هم بدون مشکل بوده است، در این فرایند، خصوصی‌سازی درخواستی را برای عرضه سهام مخابرات در بورس داشت که در زمان عرضه، یک خریدار برنده آن شد و تعهدات طرفین هم درست بود. وی با تاکید بر این موضوع که تا زمانی که موضوعی قطعی نشده است، نباید انتشار عمومی بیاید، ‌گفت: در غیر این صورت موضوع بر روی بازار تاثیر گذاشته و در بسیاری موارد مشاهده شده که اخبار قطعیت نیافته‌اند.
    مدیرعامل شرکت بورس تصریح کرد: ابزار بورس، ‌شفاف‌سازی است و به سرمایه‌گذاران توصیه می‌کنم بر اساس اخباری که بورس منتشر می‌کند، تصمیم‌گیری کنند. قالیباف در مورد عرضه نشدن سهام پست بانک در بورس، تصریح کرد: بر اساس تعهدی که پست بانک هنگام عرضه سهام به بورس داده، باید 15 درصد از سهام خود را طی 6 ماه در بازار عرضه کند. وی با اشاره به اینکه پست بانک در تابلوی فرعی اول، پذیرش شده است، ادامه داد: روز نخست 5 درصد از سهام این شرکت در بازار عرضه شد و تا امروز هم حدود سه درصد دیگر را به صورت خرد وارد بازار کرده‌اند که با توجه به تعهدی که دارند، 7 درصد دیگر از سهام برای ورود به بازار باقی مانده است.
    مدیرعامل شرکت بورس با بیان این که بورس بر اساس دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد، گفت: در اردیبهشت هر سال،‌ شرکت‌ها بررسی شده و اگر بر اساس دستورالعمل پذیرش رفتار نشده باشد،‌لغو پذیرش می‌شوند. وی افزود: این امکان وجود دارد که سهام‌داران خصوصی از فرصت 6 ماهه خود برای عرضه سهام در بورس استفاده کنند، اما از سازمان خصوصی‌سازی و دولت انتظار می‌رود که جلوتر از مقررات حرکت کرده و بیش از همه نسبت به اتفاق‌های بازار حساسیت داشته باشند.
    قالیباف در خصوص درصد سهام شناور پایین برخی دیگر از شرکت‌ها مانند پالایشگاه تبریز، یادآور شد: بر اساس یک مصوبه 70 درصد از سهام شرکت پالایشگاه تبریز به سهام عدالت و 20 درصد هم بابت رد دیون واگذار شد. همچنین 5 درصدد از سهام به کارکنان اختصاص یافت و 5 درصد دیگر هم در بازار سهام عرضه شد. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا روش عرضه اولیه را تغییر نمی‌دهید، گفت: میزان سهام شناور آزاد برای شرکت‌‌های دولتی بر اساس مصوبه تعیین می‌شود. البته در دستورالعمل معاملات جدید که به زودی ابلاغ می‌شود، روش عرضه اولیه تغییر کرده است و به صورت book building خواهد بود.

    33,500 تومان
    19,000 تومان
    19,000 تومان
    24,000 تومان
    145,000 تومان
    110,000 تومان
    35,000 تومان
    30,000 تومان
    100,000 تومان
    22,000 تومان
    30,000 تومان
    22,000 تومان
    15,000 تومان
    25,000 تومان
    210,000 تومان
    29,000 تومان
    26,000 تومان


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر