صفحات

غار باستانی «پبده» خوزستان هم‌چنان در آتش می‌سوزد!

  • غار باستانی «پبده» خوزستان هم‌چنان در آتش می‌سوزد!
    تمام خفاش‌های داخل این غار بر اثر دود و گاز متصاعدشده از آتش گرفتن فضولات حیوانی انبوه‌شده در غار «پبده» مرده‌اند و به نظر می‌رسد جانداران دیگر هم آسیب دیده باشند چون در چندمرحله بازدید از غار، موجوداتی را که قبل‌تر مشاهده می‌کردم، دیگر ندیدم.

    ایسنا نوشت: یک‌ماه از آتش گرفتن غار باستانی «پبده» در لالی استان خوزستان می‌گذرد، ولی هنوز این آتش خاموش نشده است!
    حمید جهانبخش ـ مربی غارنوردی ـ که پس از اطلاع یافتن از آتش گرفتن این غار باستانی که گفته می‌شود، از نخستین سکونتگاه‌های انسان دوره‌ی پارینه‌سنگی با حدود 15هزار سال قدمت است، تا کنون چندبار از غار «پبده» دیدن کرده است، گفت: تمام خفاش‌های داخل این غار بر اثر دود و گاز متصاعدشده از آتش گرفتن فضولات حیوانی انبوه‌شده در غار «پبده» مرده‌اند و به نظر می‌رسد جانداران دیگر هم آسیب دیده باشند چون در چندمرحله بازدید از غار، موجوداتی را که قبل‌تر مشاهده می‌کردم، دیگر ندیدم.
    او بیان کرد: مرگ خفاش‌ها یک فاجعه است که اثر آن را سال آینده می‌توان دید، چون خفاش‌ها به‌دلیل تغذیه از حشرات، نظم طبیعی منطقه را حفظ می‌کنند و به نظر می‌رسد اکنون کسی متوجه‌ فاجعه‌ به بار آمده نیست.
    جهانبخش ادامه داد: هنوز آتش در زیر فضولات انبوه‌شده‌ی گوسفندان که زمانی در این محل نگهداری می‌شدند، روشن است. با این وضع، راه رفتن در غار خیلی سخت شده است و به همین دلیل، خاموش کردن این آتش به تجهیزات آتش‌نشانی نیاز دارد.
    او در ادامه گفت: دود فضای داخلی غار را فراگرفته است و اصلا تنفس در آن‌جا امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که آتش‌نشانی با غار فاصله‌ی زیادی ندارد و وجود جاده نیز راه دسترسی به غار را آسان کرده، ولی تاکنون برای خاموش کردن این آتش هیچ اقدامی نشده است.
    این کوه‌نورد و غارنورد که پیش‌تر گفته بود احتمال دارد این آتش‌سوزی کار یکی از چوپان‌های عشایر باشد، حالا پس از چندبار بازدید از غار و پرس‌وجو از مردم منطقه توضیح داد: به نظر نمی‌رسد این فاجعه را یک چوپان پدید آورده باشد. من پس از حضور در غار متوجه شدم آتش زدن غار کار یک چوپان نمی‌تواند باشد و احتمال دارد گردشگران، کوه‌نوردان یا حفاران غیرمجاز این کار را کرده باشند. البته مردم محلی اصلا از این جریان خبر ندارند و فقط دود غلیظی را که در روزهای نخست از غار بیرون آمد، دیدند.
    وی اظهار کرد: احتمال آتش زدن غار باستانی «پبده» توسط یکی از چوپان‌های عشایر را براساس صحبت مسؤولان اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان که در روزنامه‌های محلی منتشر شده بود، مطرح کردم، اما پس از بازدید از غار، نظرم تغییر کرد.
    جهانبخش بیان کرد: تا کنون مسؤولان استانی هیچ نماینده‌ای را برای بررسی وضعیت این غار باستانی، بهبود اوضاع آن یا حتی خاموش کردن آتش نفرستاده‌اند، فقط برخی افراد به نمایندگی از اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان برای اعتراض آمدند و گفتند چرا سخنانی را درباره‌ی پیشینه‌ی تاریخی غار «پبده» مطرح کرده‌ام، درحالی‌که اصلا متخصص غار نیستم. این در شرایطی است که من تمام مدارک مربوط به غارنوردی و کوه‌نوردی را از فدراسیون مربوطه در اختیار دارم و درباره‌ی غار باستانی «پبده» اطلاعات مستندی جمع‌آوری کرده‌ام.
    او گفت: هیچ‌یک از مسؤولان خوزستان و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری این استان در مصاحبه‌های خود درباره‌ی آتش گرفتن غار «پبده» به پیشینه‌ی تاریخی آن اشاره نمی‌کنند. مگر می‌شود آن‌ها اطلاعات نداشته باشند یا کتاب گریشمن و ویل دورانت را که درباره‌ی تاریخ ایران است و در آن‌ها اشاره‌هایی به وجود غار «پبده» به‌عنوان سکونتگاه نخست انسان‌های پارینه‌سنگی شده است، نخوانده باشند؟!
    این غارنورد اضافه کرد: مسؤولان کشور وقتی در مقابل رسانه‌های غربی قرار می‌گیرند، با غرور درباره‌ی پیشینه‌ی تمدن تاریخی ایران سخن می‌گویند. از سوی دیگر، ما به دست خود این مدارک تاریخی را نابود می‌کنیم.
    لازم به توضیح است که خبرنگار ایسنا با وجود پی‌گیری‌های مکرر، موفق نشد با مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان خوزستان درباره‌ی اقدامات انجام‌شده توسط این اداره کل برای حفاظت از غار باستانی «پبده» گفت‌وگو کند.

    دوربین شکاری2010
    دوربین شکاری کاملاً حرفه ‎ای
    اطراف خود را با تمام جزئیات مشاهده کنید
    هیچ چیزی از نگاه تیزبین شما پنهان نخواهد ماند
    یک دوربین فوق‎ لعاده با قیمت بسیار مناسب
    با بسته ‎بندی کاملاً شیک و حرفه ای
    وضوح فوق ‎العاده بالا
    بزرگنمایی تا 10 برابر
    همراه کتاب نرم افزار کاربردی
    قيمت : 11500 تومان
    خرید اینترنتی           خرید اینترنتی


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر