صفحات

آتش سوزی در جنگل های گلستان به شرق مازندران رسید


 
گزارش های رسیده از ایران حاکی است که دو هفته پس از آغاز آتش سوزی در جنگل های گلستان، شعله‌های آتش به جنگل‌‌های گلوگاه، در شرق مازنداران رسیده است. همزمان، بخش هایی از جنگل های دنا در جنوب غربی ایران دچار حریق شده است.
خبرگزاری مهر گزارش داده است که آتش ‌سوزی در گلوگاه مازندران از روز سه شنبه در دامنه‌های شمالی جنگل شهرستان گلوگاه، که در حوزه استحفاظی اداره کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری قرار دارد آغاز شده است، اما به دلیل صخره‌ ای و صعب‌العبور بودن این منطقه، امکان تردد برای خودروهای آتش‌نشانی با مشکلاتی مواجه شده و عملیات مهار با کندی پیش می‌رود.

عباس ‌علی نوبخت، مدیر کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری روز پنجشنبه، ۱۱ آذر، گفته است: «به واسطه صعب‌ العبور بودن جاده و تاریکی شب، امکان مهار آتش از سوی مأموران با سختی مواجه است.»

فرماندار گلوگاه، اعلام کرده است که «به احتمال زیاد» علت این آتش سوزی بی‌احتیاطی چوپانان و یا شکارچیان در این منطقه بوده است.
با این‌حال به گزارش خبرگزاری مهر، گرمای بیش از حد هوا و وزش بادهای گرم نیز می‌تواند علت وقوع این حادثه باشد.
این خبرگزاری می‌افزاید که شعاع دود و زبانه‌های آتش در روز چهارشنبه تا شعاع ۲۰ کیلومتری با چشم غیر مسلح قابل رویت بوده است.
آتش‌سوزی فراگیر جنگل‌های شمال ایران از روز ۲۶ آبان و ابتدا در چهار نقطه از جنگل‌های گلستان آغاز شد. جنگل‌های این منطقه ۴۵۰ هزار هکتار وسعت دارد و بخشی هایی از آن بیش از دو میلیون سال قدمت دارد.
بر اساس گزارش ها، شعله‌های آتش مناطق مینودشت و پارک گلستان را در بر گرفته است. با این حال به گفته رسول حسام، مدیر کل ستاد مدیریت بحران استان گلستان، آتش پارک ملی گلستان کاملا تحت کنترل نیروهای مهار آتش در آمده است.
آقای حسام، دلیل این آتش سوزی را گرمای‌هوا، خشکی برگ‌ها و عدم بارندگی عنوان کرده است.
به دنبال آتش‌ سوزی در جنگل‌های گلستان و در روز‌های آغازین آذرماه، بخشی هایی از جنگل‌های ۶۰۰ هزار هکتاری غرب مازندران در رامسر و عباس آباد به دام آتش افتاد که به گفته ابوطالب وهابی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری نوشهر، دلیل این آتش ‌سوزی گرمای هوا و وجود برگ‌های خشک بوده است.
آقای وهابی روز ششم آذر اعلام کرد که آتش در این دو نقطه مهار شده است، اما یک روز پس از اظهارات وی، جنگل‌های رامسر بار دیگر طعمه حریق شدند که این‌بار نیز این آتش سوزی تحت کنترل نیرو‌های مهار آتش در آمد.
به دنبال این آتش سوزی، روز هفتم آذر خبرگزاری ‌ها این بار از آتش‌ گرفتن جنگل‌های شهرستان رودبار در جنوب گیلان خبر دادند.
رحمت‌الله رحمانی، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گیلان روز چهارشنبه اعلام کرد که به علت وزش باد، وسعت آتش‌سوزی جنگل‌های گیلان در منطقه درفک شهرستان رودبار گسترش یافته و از چهار هکتار به حدود ۱۵ هکتار رسیده است.
این در حالی است که به گفته آقای رحمانی، روز ششم آذر نیز بخشی از جنگل‌های شهرستان سیاهکل به دلیل بی‌احتیاطی دامداران طعمه حریق شده بود که با تلاش مأموران این آتش مهار شد.
وسعت جنگل‌های استان گیلان به ۵۶۵ هزار هکتار می‌رسد.
جنگل‌های شمال کشور در حالی دچار آتش سوزی شده اند که مهم‌ترین مناطق جنگلى ایران در شمال این کشور و در حاشیه دریاى خزر قرار دارد، و مساحت آنها بالغ بر یک میلیون ۸۵۰ هزار هکتار است.
همچنین علاوه بر آتش‌سوزی در جنگل‌های شمال ایران، گزارش ها حاکی است که ۲۰ هکتار از جنگل‌های دنا در مرز کهگیلویه و بویر احمد و چهارمحال و بختیاری نیز به تازگی دچار حریق شده که این آتش سوزی روز ۹ آذر توسط «نیروهای مردمی» مهار شده است.
به گزارش مهر، در اثر این حادثه که هنوز علت آن اعلام نشده است، بیش از ۲۵۰ اصله درخت بلوط به طور کامل در آتش سوخت و به سه هزار و ۷۵۰ درخت دیگر نیز آسیب جدی وارد شد.
حدود هشت درصد از جنگل‌های کشور و ۲۰ درصد از جنگل‌های زاگرس در کهگیلویه و بویر احمد واقع است.
بر اساس آمارهاى اعلام شده از سوى سازمان حفاظت از محیط زیست ایران، در سه دهه گذشته بیش از ۲۲ درصد از سطح جنگل ‌هاى شمال ایران کاسته شده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر